Upravit stránku
Trampolíny zaznamenaly boom zhruba před 2 lety. V souvislosti s nimi se objevily také informace o jejich podílu na zvyšujícím se počtu dětských úrazů. Je ale nutné si uvědomit, že riziko úrazu s sebou nese každý sport, ať je to jízda na kole, nebo lyžování. My skákání na trampolínách naopak doporučujeme, a to nejen dětem, ale i dospělým.
Trampolíny nejsou o nic nebezpečnější, než celá řada dalšího sportovního náčiní. Stačí vybírat trampolínu s ochrannou sítí z kvalitního materiálu. Odrazování od skákání na trampolínách není na místě. Protože když se před pár lety dostala do velké obliby cyklistika, také se objevilo více nehod a úrazů. Trampolíny a skákání na nich děti vede ke zdravějšímu způsobu života, k aktivnímu pohybu a krátí jejich čas strávený před počítačem a televizí. Paradoxně tento pasivní čas přináší později mnohem větší zdravotní problémy, než sport.

Skočte si pro zdraví

Přečtěte si o zdravotní prospěšnosti trampolín na lidský organismus. Skákání je totiž nejen zábavné, ale i zdravé! Skákání přispívá:

  • ke zlepšení koordinace pohybů a koncentrace, prostě škola hrou
  • k fyzické zdatnosti, posílení kosterního svalstva, hluboce uložených svalů (břišních a zádových), které vede ke správnému držení těla
  • větší výdrži, síle a aerobní kapacitě
  • lepšímu lymfatickému oběhu, podporuje tedy odolnost organismu proti nemocem (imunitu)
Posílení hluboce uložených svalů dále vede ke správnému držení těla, díky kterému nás v pozdějších letech nebolí záda. Skákání je k tělu šetrnější než běh, protože nezatěžuje klouby. Přitom spotřebujete o 15 % více energie. Zároveň podporuje ke zvýšení kostní hustoty, tedy předcházení osteoporózy.
Věděli jste, že skákání používá i NASA? Po návratu z vesmíru totiž kosmonauti ztrácejí až 15 % svalové a kostní hmoty. Skákání jim pomáhá rychleji posilovat kosti. Trampolíny dokonce využívají i piloti pro zlepšení koordinace pohybů.

Jak vybrat bezpečnou trampolínu


Trampolínu vždy kupujte od spolehlivého výrobce nebo dodavatele. Musí obsahovat všechny bezpečnostní prvky, z nichž je nejdůležitější ochranná síť - u větších trampolín 305 cm je ochranná síť dokonce povinností. Trampolína musí mít pevnou konstrukci a měla by stát na rovném, nejlépe zpevněném povrchu.

Úrazy jsou způsobené většinou ne trampolínou, ale námi rodiči. Nenechávejte skákat hodně dětí najednou a už vůbec na trampolínu nepouštějte děti s velkým rozdílem ve váze a výšce. Větší dítě snadno narazí na menší a zraní ho. Děti na trampolíně nikdy nenechávejte bez dozoru.

Podobná pravidla dodržujte také na nafukovacích atrakcích. K častým úrazům dochází na poutích a rodinných oslavách, kde jsou například nafukovací hrady.
Nahoru