Upravit stránku
V České republice byla v roce 2017 odhadovaná délka života 79 let. Pokud se držíme tvrzení, že třetinu života prospíme (8 hodin denně), vychází to na více než 26 let. To už je pořádná porce času, kterou strávíme v posteli. Podívejte se na tipy, jak tento čas strávit správně a kvalitně.

Zdravý a ideálně nepřerušovaný spánek může být v dnešní hektické době klíčovým faktorem pro kvalitu vašeho života. Jenže jak máte klidně spát, když jste ve stresu? Sami jsme si tím prošli a přinášíme několik postřehů z vlastní zkušenosti, které byste měli bez váhání vyzkoušet.

Kvalitni matrace a spanek

1. Zdravý spánek na kvalitní matraci

Kritérií pro nejlepší spánek je hned několik, jedno z těch nejjednodušších můžete „odbouchnout“ celkem snadno. Je jím správná a kvalitní matrace. Matrací, ať už značek či typů, je obrovské množství, proto se nedivíme, že se vám z nich může točit hlava. Pokud začneme kvalitou, je zde řada ověřených značek, které podrobně popisují své produkty a na které najdete dostatek referencí pro to, abyste si udělali sami obrázek. Obecně však doporučujeme vynechat nejlevnější modely, protože se může stát, že po pár dnech spíte ve vyleželém důlku a kvalita spánku rázem prudce klesá.

Typů matrací je také obrovské množství, bohužel se nedá jednoduše říct, který typ je nejlepší. Stejné je to s tvrdostí. Doporučujeme udělat si pořádný výzkum, abyste si našli to nejvhodnější pro vás, aby se vám investice vyplatila. Zajímavým řešením jsou dvoustranné matrace. Ty mají na každé straně jinou tvrdost, můžete si tedy vybrat podle své dlouhodobé preference nebo aktuální potřeby.

Za nás můžeme doporučit matrace značky Sembella. Nebojte, nezačne dlouhá sága reklamních tvrzení, pokud chcete, sami se podívejte.

Nepoužívejte telefon před spaním

2. Nepoužívejte před spaním elektronická zařízení

V posledních desetiletích se globálně rozšířila přenosná zařízení, která používáme každý den a nosíme si je neustále s sebou, často i do postele. A to je právě kámen úrazu pro váš spánek. Pokud po ulehnutí vezmete do ruky telefon a začnete číst články či procházet sociální média, působí to na váš spánek negativně, a to hned několika způsoby.

Jednak tím znovu probouzíte mozek, který jako pomyslný stroj znovu rozpohybujete a jeho zastavení posléze nějakou dobu zase trvá. Dále jde o hormonální záležitost. Ne, není to spojené s jarem. Hlavním aktérem je zde modré či bílé světlo displejů. To ve vašem těle pozdržuje produkci melatoninu, kterému se říká hormon spánku. Normálně se západem slunce jeho produkce stoupá a vyvolává pocity únavy a potřebu spánku. Klasické světlo displejů tento proces oddaluje a zapříčiňuje pozdější usínání.

Existují aplikace, v poslední době je výrobci operačních systémů implementují dokonce přímo do svých buildů, které změní barvy vašeho displeje na červené, které si tělo spojuje se západem slunce. Toto řešení však také není optimální, ideálně tak hodinku, dvě přes spaním odložte telefony, tablety a počítače a vezměte do ruky například knihu.

Pravidelnost spánku je důležitá

3. Nastavte si pravidelný režim

Pravidelnost je typicky spojována s jiným tělesným procesem, u spánku by se však také neměla podceňovat. Ve vašem těle neustále bijí hodiny, které si sami nastavujete. Dle vašeho chování, prostředí a krom jiného i stravy (určitě se vyvarujte před spaním nápojů s kofeinem a cukrem). Když si nastavíte pravidelný režim spánku, zlepší se jeho celková kvalita. Každý den, a to i včetně těch víkendových, choďte spát přibližně ve stejný čas.

Jako bonus se brzy dostaví další efekt. Již nebudete potřebovat v probuzení budík, budete se budit pravidelně ve stejný čas a pořádně odpočatí.

 

Tipů na spánek naleznete všude spoustu. Pokud na vás funguje nějaký jiný, dejte nám do emailu vědět. Dobrou noc!

Nahoru